7 טיפים לתהליך בניית לוגו מנצח

מה זה מותג? ולמה הוא חשוב?

מותג הוא מכלול הנתונים שיש לעסק וההתרשמות של הלקוח ממנו כאשר הוא פוגש במוצר, בשירות או בעסק עצמו. 
מותג הוא הסיפור שהעסק מספר ללקוח ומורכב ממספר רב של אלמנטים: קונספט, ערך, לוגו, סמל, צבעוניות, שפה גרפית, מוצר, שירות ועוד.
איכות המותג נקבעת כאשר סך הגורמים של העסק מספרים את אותו הסיפור. 
מותג מצליח יחזק את המוצרים והשירותים של העסק ויגרום לעלייה משמעותית של המכירות. 
ידוע שהצרכן מקבל את ההחלטה לרכישה כאשר הוא מזדהה עם המותג ולא רק מתוך הצורך הבסיסי שלו במוצר עצמו. 
תהליך בניית המותג דורש חשיבה יסודית של כל האלמנטים. 
בניית לוגו מנצח הוא אחת היסודות החשובים בבניית המותג.  

שבעת הכללים לתהליך בניית לוגו מנצח

1. המסר של המותג שלך

 מה העסק משדר?
מה הסיפור שאנחנו מספרים ללקוחות שלנו?
מה הם הערכים שאנחנו מאמינים בהם ונחוצים לחברה?
הלוגו מספר את סיפור העסק, את החזון שלו ואת הערכים, בין אם זה סיפור גלוי או חבוי, בין אם הלוגו מראה באופן מפורש אותם או רק ברמיזה.
לדוגמא התפוח הנגוס של חברת ״אפל״ מספר סיפור נסתר של ״נגיסה״ בתפוח, באנגלית המילה נגיסה – Byte מגדירה את ערך משקל הקבצים בעולם המחשבים.
כשכבר גיבשנו מסר – מאוד חשוב שיהיה חיובי.

2. הצבעוניות חשובה

כשכבר גבשנו קונספט ויש לנו כיוון לסמל יש לזכור שצבעוניות חשובה.
בחירה צבעונית ללוגו היא אחת הבחירות המשמעותיות במיתוג העסק.
מאחר ולצבעים משמעויות רבות.
הצבעים מעבירים מסר, תחושות ואווירה. הבחירה היא לא אקראית ולא מתוך אהבה או העדפה לצבע אלא מתוך שיקול נכון ומתאים לעסק המסויים.
הצבעוניות צריכה לשדר ולחזק את הערכים של העסק.
לאחר שעשינו בחירה נבונה ומדוייקת בבחירת הצבעוניות, הדבר הבא הוא להבין שיש חשיבות לשמירה על אחידות צבעונית בכל פריט שיווקי של העסק, בין אם זה כרטיס ביקור, אתר אינטרנט או דף פרסומי. השמירה על אחידות צבעונית נותנת לעסק ייחודיות וגורמת ללקוחות לזכור אותו ובכך בפעמים הבאות שתפרסמו הלקוחות יזהו אתכם בקלות.
אז כשאתם באים לבחור צבע ללוגו תבדקו שהוא מתאים לאופי העסק.

3. פשטות

העין שלנו קולטת מהר צורות פשוטות, והזכרון שלנו שומר בעיקר אלמנטים ברורים ולא מורכבים.
כדי שהלוגו יהיה זכיר, ברור ומובן ללקוח, כדאי להימנע ממורכבויות.
מומלץ לעצב את הלוגו עם מינימום אלמנטים, בחירה של סמל אחד מרכזי ובולט תהיה הנכונה עבור העסק.
ככל שיתווספו יותר קישוטים, צורות וצבעים כך יהיה קשה לזכור, לשווק, ולהשתמש בלוגו בפורמטים שונים.
כשאנחנו מעצבים לוגו רצוי לבדוק שהוא מתפקד בגדלים שונים, בגדול ובקטן, ועל כל המוצרים השיווקיים השונים.
הלוגו שלנו יופיע הרבה פעמים בקטן על גבי כרטיס ביקור, במודעות בעיתון ולפעמים גם בסמוך ללוגואים אחרים.
כשהלוגו שלנו מצליח לבלוט בתנאים אלו – סימן שהוא מוצלח.

4. יצירת לוגו זכיר ומזוהה

לוגו מוצלח הוא לוגו זכיר ומזוהה – מעבר לעניין הפשטות, שסכמנו שהוא פרמטר מאוד חשוב, לוגו זכיר הוא לוגו שנצרב בזכרון תוך 3 שניות מרגע החשיפה. 
זה יכול לקרות בזמן נסיעה ברכב או בחשיפה לדף פרסומי כגון פלייר בתיבת הדואר. המסר צריך לעבור מהר.
כשכבר יש לנו לוגו כזה, המשימה הבאה היא כמות החשיפה.
ככל שנרבה לחשוף את הלוגו כך הוא יקלט בתודעה של הלקוחות הפוטנציאלים שלנו טוב יותר וישאר. בהזדמנות הראשונה שהלקוח יצטרך את השירות שלנו, הלוגו מיד יקפוץ במוחו.

5. מבנה הלוגו

רוב הלוגואים מורכבים משני אלמנטים:
א. מילים (אותיות) – שבשפה המקצועית מוגדרים כלוגוטייפ (Logotype)
ב. סמל (דימוי)- מוגדר כלוגומרק (Logomark)
אז מה ההבדל?
לוגוטייפ היא מילה/ הגדרה/ שם העסק שכתוב בסוג כתב נבחר (פונט).
לוגומרק או סמל הוא הדימוי שלצד הלוגוטייפ ונותן עוד נדבך חזותי ללוגוטייפ ומחזק אותו.
חשוב לדעת – לוגוטייפ יכול לתפקד כלוגו מצויין ללא סמל, אך סמל ללא כיתוב לא ישרת את המטרה שלשמה נועד הלוגו (זאת אופציה רק לאחר שהלוגו הופך להיות מאוד מוכר ומזוהה)
חשוב עוד יותר, לוגו מנצח הוא לוגו שבנוי כלוגוטייפ ייחודי, מרענן ובעיקר שונה מכל מה שיש לאחרים.

6. פרופורציה וסימטריה

המוח שלנו תופס צורות גאומטריות וסימטריית הרבה יותר בקלות.
ככל שהלוגו שלנו יהיה מאוזן ופרופורציונלי כך יהיה נעים יותר לעין להסתכל ומהנה יותר ללקוח בחוויות הקנייה.

7. הימנעו מחיקויים!

בתהליך של מיתוג אנחנו פונים לספרות מקצועית, מעיינים בלוגואים ובעיצובים קיימים ומקבלים השראה.
זה מצויין, אך חשוב חשוב – להימנע מחיקויים.
אם ראיתם משהו שאהבתם ואתם רוצים לקחת ממנו השראה, בחרו מתוכו אלמנט אחד קטן להשראה וממנו תיצרו משהו חדש ואחר. אל תעצבו לוגו שראו קודם, אל תקחו מן המוכן. הסתכלו מה יש סביב ותעשו אחרת.

שבעת הטיפים כוללים בתוכם את המסלול הנכון לבניית לוגו מדוייק לעסק, שמספר סיפור מיוחד וייחודי.
הלוגו הוא אלמנט חשוב מאוד במותג אך יש לזכור שהוא מייצג מוצר ושירות שחייבים לעמוד בסטנדרטים ובערכים של העסק ושהלוגו שלכם משדר.
בהצלחה רבה!

על הכותבת

אביטל והב פוקס – ״הנושמים עיצוב״
סטודיו למיתוג ועיצוב סביבות עבודה
נייד – 052-3302910
אימייל – avitalvf@gmail.com
אתר – www.hanoshmim.com
פייסבוק – www.facebook.com/hanoshmim